"Sicko" - Hur mår USA?

Jag har nu tittat klart på filmen Sicko av Michael Moore. Helt otroligt. Att de inte får någon sjukvård trots att de har försäkrat sig för dyra pengar. Helt jävla otroligt.

Som en kvinna hennes man behövde en ny njure tror jag det var, och hans bror var en perfekt matchning. Men försäkringsbolaget nekade dom operationen. Varför? Det kostar ju försäkringsbolaget en massa pengar. Vilka egosister. Och sen några veckor senare dog hennes man, bara för att han inte fick den sjukvård han verkligen behövde. Jag förstår inte. Klart att alla individer har rätt till sjukvård? Varför ska man behöva betala sig in för att få träffa en doktor?

Alla har inte lika mycket pengar, så är det bara. Som vi i Sverige, för här får man den sjukvård man behöver, inte behöver vi betala stora summor om vi måste tillbringa ett par dagar på sjukhuset. Jag är stolt över att vi har den sjukvården vi har. Klart finns det säkert brister, men över det hela är det systemet som vi har med fri sjukvård underbart. Och vi betalar ju skatter hit och skatter dit, men det är ju de pengarna som går för att VI, varje idivid ska få rätt till sjukvård när det behövs. Skitbra! Men annorlunda i USA som sagt, jag förstår inte att försäkringsbolagen har samvete nog att neka någon medeciner, bara för att det blir dyrt för dem. Och nästa vecka kanske den här personen som behövde operationen för att överleva sen dör, tro fan att de inte bryr sig.

Det enda som vill ha är sina pengar, sina jävla dollar för att de ska kunna själva få bättre lön och köpa finare grejer. För de onödiga prylarna kunde folk fått omtanke, fått veta att de har precis lika stor rätt att leva ett friskt liv som alla andra. Och det kom ju fram att USA är sjuka, väldigt sjukt land. De som mådde sämst i England mådde bättre än vad de bättre ställda gjorde på andra sidan Atlanten. Sjukt. Och en väldigt passande titel, "Sicko". För det är det enda jag kan säga nu känns det som. Varför tar de inte hand om varandra? Varför ska folk gå utan sjukvård, när de kunde fått det med en gång i ett annat land? Sannslöst. Har de verkligen ingen medkänsla? Systemet är sjukt.

Jag är glad över att jag inte bor i USA.


Bilden är hämtad från: http://life1134.files.wordpress.com/2007/11/sicko_waiting.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0