Limerullar

Idag tog jag mig en sovmorgon. Hade inte några större planer inför dagen i skolan. Det blev iallafall att jag bakade limerullar med choklad smak. Men det gick väl sådär, lyckades mäta med ett halv deciliter mått istället för ett vanligt deciliter mått. haha. Så jag blev lite förvirrad, därav att den blev svår att rulla ihop för att den gick sönder. För mycket mjöl. Men de smakade gott. Här är receptet på dem iallafall:

2 dl smör, mjukt
3 1/2 dl socker
1 ägg, vispat
7 1/2 dl vetemjöl
25 g mörk blockchoklad
rivet skal av 2 lime

1. Rör smör och socker i en skål så det blir fluffigt och ljust.
2. Tillsätt lite åt gången av det vispade ägget. Blanda väl.
3. Sikta mer mjölet i smörblandningen och arbeta till en deg.
4. Lägg hälften av degen i en annan skål och arbeta in den smälta chokladen.
5. Rör ner limeskalet och gärna lite limesaft i den andra hälften av degen.
6. In i kylen, 20 minuter.
7. Kavla ut ganska tunt till rektanglar, lägg limedegen ovanpå chokladdegen och rulla ihop.
8. Skär dem och lägg på plåt, in i ugnen på 190* C i cirka 10 - 12 minuter.

 

Kommentarer
Postat av: Åsa

Åh, låter riktigt gott! Kanske man borde testa nån dag!



INte bra detdär å mäta med fel mått, jag brukar få tag i ett mått som är 1½ dl, ist för 1 dl.. blir inte heller så bra.. haha!



Ha det bra!

2008-09-03 @ 17:17:40
URL: http://caspelihna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0