FRA-lagen

Okej, jag är väl lite långt efter med att ta upp det här. Men det är så att jag lyssnade på samhällsprogrammet Verkligheten från P3 för någon dag sen. Och jag har bara börjat fundera lite. För när det stod i tidningarna brydde jag mig inte så mycket, men var ändå lite emot hela avlyssningsgrejen.

Är det okej att lyssna av och läsa andras mail? Visst vi har ett privatliv, men jag tror knappast att det är så att de som jobbar med det här sitter och läser mail som är totalt intressanta, eller lyssnar på telefonsamtal som inte leder någon vart. Syftet med FRA är ju att de ska kunna hitta någon som kanske planerar en eventuell attack, mord eller liknande. Inte att de rotar runt i folks privatliv. Och så farligt är det väl inte? Om någon lyssnar av mitt nästa telefonsamtal skiter jag väl i det, för jag har ändå inget hemligt som de skulle vilja ta del av. Och om de nu är så att det är någon som är intresserad av att höra mig prata om min dag, så vad gör det? Jag har inget att dölja.

Men det är klart, man ska kunna få ha ett eget liv. Utan att känna sig avlyssnad och sedd jämt och ständigt. Man vill ju känna sig bekväm i samhället. Det kan vara lite jobbigt med t.ex. alla dessa kameror som sitter i princip överallt. Men de fyller ju ett syfte, att om det begås ett brott finns det bevis. Och likadant med avlyssningen, syftet är ju ändå att skydda samhället, även om det trampar på många ömma tår. Men mig gör det inget.

Vi har nu vant oss vid kameror och tror att vi kommer vänja oss vid att bli avlyssnade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0