mobbning - hur ska det lösas?

Sitter och kollar runt på lite bloggar som skriver om mobbning. Och såklart håller jag med om det de skriver. Det är hemskt att det ska få förekomma. Många tycker att skolan ska ta tag i det och det tycker jag med, för det är i skolan de ska vara varje dag och vill man inte gå till skolan har man ingen utbildning på grund av mobbningen. Inte bara de mobbade är offer, utan även mobbarna.


Jag tycker inte att man bara ska ta hand om de som blir mobbade, utan även ta tag i mobbarna ordentligt. Båda parter är lika viktiga! Man ska inte bara flytta runt dem hit och dit och tro att det blir bra. Då flyttas bara problemet och hur bra mår den som mobbar/blir mobbad av det? Att inte ha en trygg plats att gå till utan hela tiden leta efter nya platser. De känner att de inte finns och att ingen vill hjälpa. Och med osäkerheten så mobbas det, att trycka ner folk känns bra. Man känner sig starkare och inbillar sig att man är så mycket bättre, fast man innerst inne vet att det är man själv som mår skit.


Hur man ska motverka mobbning är jättesvårt, för det kommer alltid att finnas, vare sig man är 9 eller 49, spelar ingen roll. Men man kan iallafall försöka börja i skolan, för det är där många utvecklas till de de är, inte helt, men en del. Det är viktigt hur skolan tar hand om de drabbade barnen? Känner de sig trygga, kan de prata och de få stöd de förtjänar? En del tycker att man borde skänka pengar, och dessa pengar borde då tycker jag gå till att ta in personer som barnen kan prata med. Och personalen på skolorna hoppas jag verkligen blir bättre på att ta tag i problemen snabbt, även om det inte är lätt att se.


Mobbningen är oftast ganska osynlig, psykisk mobbning är nog den vanligaste typen. Den slår hårt på insidan, det läker aldrig på utsidan kan man uthärda det för det läker ju alltid. Men de som ser att någon blir mobbad måste våga säga till vad de ser till någon som kan ta hand om problemet.

Jag tycker det är mycket bra att BRIS och Friends finns, för de räddar nog många. Jag tycker att det är viktigt att prata öppet om mobbning i skolan att det är långt ifrån okej, det är oacceptabelt. Låt kampen mot mobbingen fortsätta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0