husliga jag

Nu har jag varit huslig. Jag har dammsugit, tvättat, duschat, bäddat sängen, lagat mat och slängt sopor. Pajen som jag lagade är den absolut godaste köttfärspajen jag vet! Recept ser du nedan. Och nu väntar jag på att min älskade Calle ska anlända tågstationen så jag kan möta upp honom. Sedan ska vi iväg och spela bowling med mina härliga klasskamrater, ska bli roligt.
 

Den goda köttfärspajen

Pajdeg:

50 g kesella (ca ½ dl)

75 g smör

4 dl vetemjöl

2-3 msk vatten


Fyllning:

400 g nötfärs

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

2-3 msk passerade tomater

1 dl vatten

1-2 tsk sambal olek

1 tsk salt

1 tsk vitpeppar

3 ägg

1 dl mellangrädde

2 dl mjölk

1 dl riven ost


1. Blanda ihop kesella, smör, vetemjöl och vattnet till en deg. Tryck sedan ut den i den smörade pajformen. Sätt in i kyl i ca 30 minuter.

2. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Fräs löken och nötfärsen till en grynig massa. Tillsätt sedan de passerade tomaterna, vattnet, salt, peppar och sambal olek. Låt fräsa några minuter.

4. Vispa ihop ägg, grädde och mjölk.

5. Grädda pajskalet i 10 minuter. Lägg sedan i köttfärsröran och häll över äggblandningen. Strö över osten.

6. Grädda pajen i 30 - 40 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0