hemma från schweiz

Kom hem inatt från Schweiz. Jag och min klass och klassen från Göteborg har varit på en utbildningsresa på en skola som heter Richemont, mycket lärorikt har det varit. Resan började i tisdags med att ta bussen med klassen, ner till Köpenhamn kl 4 på morgonen. Väl framme i Köpenhamn checkade vi in på flygplatsen och tog flyget kl 8. Flygresan var riktigt härlig, jag tycker om att flyga, även om jag sov hälften av tiden. Men då jag var vaken kittlade det skönt i magen. Vi var framme i Zürich vid 10-tiden. Där väntade en buss som skulle ta oss till Luzern, där vi skulle bo.

När vi var framme i Luzern, checkade vi in på hotellet. Som var riktigt fint och lyxigt. Och det bästa var att mitt rum hade utsikt över sjön och bergen. Jag såg bergen redan när vi åkte in med bussen, och jag blev alldeles till mig. Det var så underbart vackert, det är svårt att förklara. Det enda jag kan säga är att jag ville stanna kvar i Scweiz, för att det var så vackert. Då kanske ni förstår.

Vi fick lunch på hotellet, sen blev vi guidade runt i Luzern. Guiden pratade bra engelska så det var inga problem att förstå vad han sa. Väldigt fin stad var det. Rundturen i stan började vi på ett extremt stort bageri. Helt makalöst! Jag kommer inte ihåg hur stort det var men deras produktion var makalös och det tog mer än en timme att gå igenom hela bageriets avdelningar(!) Sen när guidades runt lite ute på stans gator, kom det oväder. Det började blåsa, riktigt ordentligt ösregna och åska. Så alla vi fick ta skydd på en bro som hade tak. Men vi blev en hel del blöta ändå. Satt säkert där i en halvtimme och väntade på att ovädret skulle gå över. Vår guide var och hämtade sopsäckar till oss, som vi skulle använda som regnkappor. För vi behövde gå vidare. Vilken syn det måste varit för alla schweizare, haha.

På onsdagen var det dags för första dagen på utbildningen. Vi blev uppdelade i två grupper. Min grupp började med att göra en chokladtårta och dekorationer. Alla momenten fick vi förklarade och genomgångna innan vi skulle göra det. Det var roligt. Sen fick vi även se hur de gjorde olika sortes sockerkakor och dekorationer till marängtårtor. Att vi blev bjudna på trerätters lunch OCH middag varje dag måste jag bara säga. För gott var det och man gick aldrig hungrig. Och frukosten bestod av massor av olika sorters bröd och ost. Bara det, lite juice och kaffe såklart.

Resten av onsdagen tillbringade jag en stund nere i stan tillsammans med Janet, Jennifer och Bea, mina klasskamrater. Vi gick och kikade på lite allt möjligt. Men mest köpte vi choklad, det är faktiskt ett måste om man är i landet av choklad. Jag fick med mig hem en hel del, haha. Den sena kvällen tillbringade vi sedan i hotellbaren med ett stort gäng bestående av våra klasskamrater, vi hade väldigt roligt och spelade kort. Jag lärde mig spela sjuan.

Torsdagen fick vi göra lite olika sorters bröd. Vår lärare var rolig. Och det var väldigt intressant när han förklarade varför de gjorde som de gjorde och vad det var bra för. Verkligen lärorikt! Var väldigt trött efter denna dagen, så det fick bli att försöka lägga sig tidigt. Trodde vi ja, hehe. Satt i baren med Janet, som även var min trevliga rumskamrat, och lite andra klasskamrater. Klockan hann bli så mycket som 23.

På fredagen åkte vi båt över sjön, till liften som skulle ta oss upp till berget Pilatus som ligger 2 100 meter ovanför havet. Att åka liften upp var läskigt till en början, men sen blev man fascinerad över utsikten. Det var magiskt. Och vi åkte förbi kossor som hade de där gigantiska bjällrorna, det trodde jag fakiskt inte de hade i Schweiz. Så jag blev lite förvånad. Tyvärr var det väldigt dimmigt när vi kom upp på bergets topp, så jag fick inga bilder just därifrån, men några från påvägen upp iallafall. Vi åkte en läskig lift ner, men vi klarade oss helskinnade allihopa.

Åkte sen bussen till hotellet för att hämta vårt bagage, sen var det vidare till flygplatsen. Oj vad trötta vi var nu. Jag var det minst sagt. Vi var framme på flygplatsen runt 18. Och vi skulle inte flyga förrens kl 20. Så vi bestämde oss för att gå och äta och det blev Burger King. Då kom helt plötsligt Jennifer på att jag fyllde år, så då stämde mina klasskamrater upp i sång med "Jag må hon leva..". Jag blev väldigt glad över det, för jag hade nästan glömt bort att det var min födelsedag.
På flyget hem fick jag fönsterplats, underbart. Nu kunde jag blicka ut och fascineras över hur högt vi flyger. Jag försökte sova men det gick inte så bra. Jag somnade istället när jag kom hem till min lägenhet i Kristianstad, och vad jag sov gott. Vaknade för en timme sen.

Det var en underbar resa som jag mer än gärna skulle göra om!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0