Doften av bibliotek

Jag tycker om bibliotek och att lukta på gamla böcker. Visst låter det knäppt. Men det känns så speciellt. Och vad tryggt det är på biliotek, lugnt och stilla. Ingen kan komma åt en här, för här får man vara ifred och krypa in i en helt annan värld. I vilken annan värld man vill, för det finns ju så många att välja på. Man kan drömma sog bort till Rom, Paris, medeltiden, känna att man vandrar på New Yorks gator med Patti Smith på 80-talet eller stå utanför och iaktta ett kärleksdrama, känna empati för den som blir sårad gång på gång eller någon som är jättesjuk.

Jag kommer ihåg en bok jag hittade på Röda Korset, den var från 1877(!) Ångrar lite att jag inte köpte den. Inte för att jag skulle förstå boken så bra då den var på gammelsvenska, men ändå. Att bara hålla i en bok som fanns innan ens farmors mor var född. Ja, det är något särskilt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0