Jakten på lyckan

Tittade för en liten stund sen klart på programmet med Hanna Hellqvist. Synd bara att de var sista avsnittet, men jag får ta och kolla igenom avsnitten på nätet sen. Men ämnet var rätt intressant faktiskt. Man kan säga att hela livet handlar om att vara lycklig och bli lyckligare än vad man är. Ganska påfrestande måste jag säga. Och läsa i alla tidningar hur man blir lyckligare genom att göra si eller så. Allt det där funkar inte på alla, och det funkar så olika för olika personer. Som en sa i programmet, för att bli lycklig måste man ha kärleken. Att man ska omge sig med människor man älskar och uppskatta dem, ta hand om dem. Inte att man hela tiden ska gå runt och tänka på sig själv för jämnan, det kan bli så egoistiskt att man helt glömmer bort sig själv. Glömmer precis vad det är man vill egentligen och är helt upptagen med att försöka bevisa för andra och mycket för sig själv att jag visst kan bli lyckligare.

Och att tänka på döden kan vara förödande för en del, som känner att de slösar bort sitt liv på ingenting medans andra kan känna att, det är här och nu jag kan göra precis vad jag vill. För min tid kommer ta slut, nu har jag chansen att göra något! Och då vågar man nog mer ta risker och chansa lite, om man annars känt att man slösar bort sin tid. Ämnet lycka kan man ju prata och skriva om i evigheter känns det som.

Gå in på SVT play och titta på avsnitten från programmet Jakten på lyckan, för det ska jag göra. Jag tror att det kommer göra att man tänker annorlunda och ser världen på ett helt annat sätt, tar till sig det på ett sätt man inte skulle gjort innan. Något sånt, för det var ungefär det jag kände efter detta avsnittet.


Kommentarer
Postat av: Mathilda

Fantastiskt program!

2011-03-14 @ 17:32:43
URL: http://ohyesohyes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0