196 mil i en buss

De flesta tänker väl på sprit om man säger att man ska till Tyskland. Men jag hade ett helt annat mål, nämligen IKA International Culinary Olympics i Erfurt.

Jag började resan med klassen från Kristianstad i en buss som skulle ta oss ner. Folket var pratglada, vi hade ju inte setts på länge, men efter ett tag avtog snacket och folk började somna till. Sen satte någon på filmen Kill Bill, ett bra val tyckte jag så jag följde den med spänning. Sen när den var slut sattes sedan Kill Bill 2 igång och det var intressant, sen därefter blev det en film som hette En häxa i familjen (inte alls intressant). Det finns inte så mycket att skriva mer om en bussresa, som ska gå 10 timmar i 83 mil. Man sover, äter, dricker, pratar, har kissepauser, matpauser, filmvisning, löser soduko/korsord, läser tidningar, lyssnar på mp3 spelaren, läser /skickar sms, tar kort, försöker sitta bekvämt när det gått 6 timmar av resan, börjar få ont i ryggen, spelar spel på mobilen, stänger av mp3 (spara batteriet). Tiden gick, ibland fort, ibland mindre fort. Men tillslut var vi framme i Erfurt och vid hotellet, alla sa "äntligen!", men nej, det var fel hotell. Bankens också. Kordinerade om adressen och tillslut kom vi till RÄTT hotell (de hette samma sak, men låg på olika ställen).

Klockan var nu 19, tror jag och alla var ju trötta och slitna efter en så lång tid på bussen. Okej, vi åkte färja i en timme faktiskt, ganska skönt. Så det var egentligen bara att checka in och gå och leta upp något ställe att äta på. Vi hittade en fin restaurand som hette Cafe del Sol. Det blev många skratt och mycket god mat i härligt sällskap! Klockan närmade sig 23 och vi började gå mot hotellt för att gå och lägga oss.

Och dagen efter var det en god frukost och sen var klockan 9.30 och vi begav oss av med bussen till mässan och Mat-OS. Min lärare och hennes lag var med och tävlade också, så det skulle bli roligt att se vad de hade lagat och bakat för något!

Vi kom in på mässan som hade tre olika hallar (som var ganska stora, ungefär som, jag har faktiskt inget att jämföra med..) I två av hallarna ställde de tävlande i OS ut sina olika saker de gjort och sedan i den tredje var det en stor restaurang, och man kunde se på när olika länder lagade mat som sen skulle serveras till de som beställt (inte så intressant för min del) Och sen lite överallt i hallarna var det också olika utställare, med allt från ja, diskmaskiner till ugnar och recept och formar av alla dess slag. Även försäljning av grönsaker, potatis, glass, öl (tyskarna säljer nästan öl överallt känns det som) m.m. Men som sagt, var det mest OS-lagens utsällningar jag var mest, mest nyfiken på.

Jag gick för mig själv istället för att hänga på andra eller tvärtom. Skönt att kunna gå i sin egen takt och gå dit man ville utan att tänka på någon annan. Kameran hade jag såklart i högsta hugg, med sprillans nya batterier. Och jag tog minst 300 kort, bara på de OS-lagen hade gjort och ställt ut. Massor av inspiration och mycket undrar man hur sjutton gjorde de det där?! Makalösa sockerblåsnings-skulpturer, isskulpturer, figurer i choklad, pumpor, mycket olika pumpor, desserter och maträtter (blev inte mycket kort på det området dock). Jag lägger upp lite bilder här nedan, men det är ett väldigt litet urval.


                    



Nu var klockan 14 och klassen skulle samlas. De som ville fick gå kvar och titta mer och vänta på prisutdelningen, eller fick man välja att gå/ta spårvagnen till hotellet eller ned till centrum. Jag ock ett par andra gick ner till centrum, för att sedan försöka lokalisera oss tillbaka till hotellet. Vi hittade en pizzeria som vi satte oss på och åt. Blev mycket mätt! Sedan så beslöt vi oss för att gissa oss vägen till hotellet, men det gick inte så bra. Istället hittade vi en turistinformation, men de hade stängt 5 minuter innan vi kom dit. Typiskt. Klockan var väl 16 nu och vi skulle samlas igen vid 18 på hotellet hela klassen. Vi tänkte att vi kan ju gå till det andra hotellet vi hittade igår (som var fel). Kom dit och bad dem ringa efter en taxi åt oss,för aldrig att vi skulle hitta till hotellet (det låg ju inte direkt centralt). Tillbaka på hotellet gick vi in på hotellrummet och tittade på tysk teve (inte mycket att ha, speciellt inte när de dubbar precis ALLT!) Nåja, det var rätt drygt, men sen blev klockan 18 och det bestämdes att vi dagen efter klockan 9.30 skulle åka till nästa hotell som låg i Magdemburg.


Kvällen spenderade jag med samma gäng på Cafe del Sol. Mycket mysigt och väldigt spännande disskusioner om invandrare och tyskar och barn. Jag höll mig inte så mycket i de disskusionerna (tänkte mest på min Carl, som jag saknade så hemskt mycket och som jag bara ville hålla hand med). Somnade med en gång när jag kom tillbaka till hotellrummet. Det var en ganska lång bussresa dagen efter. Det blev en och annan film då också, vilka minns jag inte.

Väl i Magdemburg checkade vi in på ett grymt lyxigt hotell (i jämförelse med det första). Vi tog hissen upp till den femte våningen och det var inte det lättaste att ta sig in i rummen. Den s.k. nycklen vi fick var jävligt knepig att använda.  Det tog minst 5 minuter innan någon i klassen hade kommit in på sitt rum. Och rummet var väldigt stort och högt i tag var det med. Stora fönster och blanding av mörkt trä och guld i inredningen. Fluffigt täcke, men en tunn kudde. Madrassen skulle nog funka tänkte jag efter att jag provlegat den. Sen när jag kom ut i korridoren var det knäpptyst, jag tror att alla hade gått utan mig och det gjorde mig lite ledsen för en stund. Men jag tänkte att jag klara mig väl själv (som jag för det mesta gjort). Gick ner till centrum och det var inte mer än 5 minuter och det var skönt. Hittade ett jättestort köpcentrum med fem våningar och hur många olika affärer som helst. Hittade en del fina grejer, men jag köpte inget. Gick sen ut och tittade på byggnaderna, men mest för att ta friskt luft. Det är så varmt och instängt i butikerna. Såg ett par fina kyrkor.

Gick sedan in i köpcentrat igen och där träffade jag på några av mina klasskamrater. Vi tittade i affärer och åt sedan på McDonalds.Var ganska trötta så vi gick hem efter att vi köpt lite godis och annat att ha på resan hem till Sverige imorgon. Det var inget billigt godis iallafall(!) Efter att jag vaknat gick jag ned och åt världens underbaraste frukost! Det fanns ägg, stekt ägg, ost, Nutella, en massa olika bröd, filer, juicer, frukter, yoghurtar, teér, skinkor och OJ! En massa god mat! Jag blev alldeles proppmätt. Mumma!


Sen var klockan 8 och vi åkte hem mot Sverige, Kristianstad. Under den tiden så gjorde samma saker som påvägen ner. Men filmerna var inte så intressanta. Men det var bra, för då gick det att sova lite utan att bli livrädd av allt pangpang och skrikande. De visade Love Actually, och den är ju väldigt lugn och mysig. Resan gick snabbare än väntat hem och vi var hemma redan klockan 18.30. Skönt. Cyklade sedan hem med min stora resväska till lägenheten och skulle bre mig en macka, men upptäckte att brödet var mögligt. Attans. Ringde och sa hej, jag älskar dig och saknar dig jättejättejättemycket till Calle, men han hann inte prata så länge. Så istället förberdde jag mig för sängen och somnade ganska kvickt.

Det var bra dagar i Tyskland. Tack för en fin resa KY-klassen på Österäng! Till våren drar vi till Richmondskolan i Schweiz.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0