ky utbildningen inom bageri/konditori läggs ner

Men det här var ju ett jävligt sorligt besked. Fy fan.

Den kvalificerade yrkesutbildningen inom bageri och konditori som jag nu går på Österängsgymnasiet kommer att läggas ned, även den uppe i Göteborg. Ett beslut från regeringen och kommunen har gått med på det. Vi som började nu hösten 2008 får såklart gå klart, men de intresserade kommer inte kunna välja den här utbildningen längre.

Tydligen är man redan tillräckligt kunnig för att gå ut i arbetslivet när man slutat gymnasiet. Åh nej, det köper jag inte. Jag önskar ni kunde haft lite statistik på hur många som verkligen går ut i arbetslivet inom bageri och konditori efter gymnasiet. Det är inte många kan jag säga, precis som mina klasskamrater säger så är det likadant i de klasser de gått i. Jag kan inte förstå hur man kan tycka att man är redo att ut och jobba som en proffsig konditor eller bagare efter gymnasiet. För under de här fyra månaderna som jag nu gått här, har jag lärt mig mer än vad jag gjorde under hela min gymnasietid, och ändå lärde jag mig en hel del där också. Jag är faktiskt glad över att jag sökte in på utbildningen detta året och inte väntade, annars hade jag inte haft en chans att utvecklas på det här sättet. Just nu får jag chans att fokusera och sträva efter att bli bättre, och man får ut så mycket av sina klasskamrater. 

Och det är väldigt många andra KY-utbildningar som läggs ner och som inte kommer få något mer stöd från staten. De som är kvar är mestadels de inom det tekniska området. Ett yrke som inte jag kan förstå är att KY-utbildningen för ridinstruktör frå vara kvar. Hur många sådana behöver vi egentligen? Jag kan ju direkt säga att väldigt många fler konditorer behövs runt om i landet. Fler, kunniga och skickliga konditorer som brinner och njuter av det de gör.

Jag önskar att Sverige kan förstå hur viktigt det är att vi framhäver våra konditorer och bagare och visar hur skickliga vi är. Men det blir inte lätt när de lägger ner en viktigt yrkesutbildning där man verkligen får skapa ur eget huvud och lära sig varför det kanske blev fel. Jag skulle vilja att de nu har intagningsprov på gymnasiet för livsmedelsprogrammet bagare och konditor. För gymnasiet är frivilligt, likaså KY-utbildningen, så det borde ju inte vara några problem. Men det är svårt att se hur det går till om man aldrig jobbat inom det, och det är inte många som jobbat med det när de börjar gymnasiet.

Jag vet inte hur vi ska kunna få fram våra framtida yrkesmän och yrkeskvinnor. Men vi får hoppas att någon är villig att satsa på detta och starta upp en utbildning. Vem blir det? Är det någon som vill?

Kommentarer
Postat av: Annie

Sög lite :(

2008-12-16 @ 10:28:03
URL: http://pohland.blogg.se/
Postat av: Kim H

Fan vad trist :(

2008-12-16 @ 15:50:41
URL: http://tingsrydinmyheart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0