finbesök av konditormästare

Idag fick vi besök av Tony Olsson, som är bland Sveriges duktigaste konditorer. Fick oändligt mycket tips, tix och tankeställare som jag verkligen kan dra nytta av.


Jag lärde mig otroligt mycket, att man måste vara öppen och tänka lite annorlunda men heller inte krånga till det. Vi arbetade idag med äkta choklad och av det skulle vi göra lite praliner och tårtor. Pralinerna vi gjorde var lakritstoffe, limekulor, chokladpralin med havsalt och en pralin med marmelad och krämig chokladfyllning.


Såhär ser praliner ut när de är fyllda, det som fattas nu är bara botten. Den gör man genom att bara stryka över med choklad så att det täcks.


Här är en färdig pralin med svartvinbärsgele och chokladganache. Ganache är en krämig blanding av grädde och choklad.


En limekula, och den är rullad i limesocker. Det gör man enklast genom att riva bort skalet och blanda med strösocker.



En bakelse med krämig chokladmousse och en kallrörd mangokompott gjord på färsk mango.


Chokladtårta med chokladbotten, vaniljpannacotta, krispig mandelchoklad och en mörk chokladmousse.


Min favorit! Det är en kladdig chokladbotten, hallopuré och en luftigt härlig mjölkchokladmousse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0